De perfecte ik

Je kijkt s’ochtends in die spiegel, constateert allemaal mankementen aan jezelf en bedenkt, wat ga ik vandaag allemaal van mijn lijstje afvinken. Hallo perfectionist! 

We willen allemaal mooi, succesvol en aardig gevonden worden, maar we vinden ook dat we alles zo goed mogelijk moeten doen. Althans, sommigen onder ons. Fouten willen we ons niet permitteren, want dat is walgelijk! Dat kunnen we niet van onszelf hebben. Tenminste, ik niet 🙂 Ik ben zelf zo’n perfectionist die alles goed wil doen en het niet van zichzelf kan hebben fouten te maken. Maar hé! Is fouten maken niet menselijk? Mijn vader zegt altijd ‘Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt’. En is dat niet helemaal waar? Waarom is het dan toch zo moeilijk te accepteren?

Een perfectionist streeft naar perfectionisme. Dat wil zeggen, overal in uitblinken, het beste werk af willen leveren en door iedereen gewaardeerd worden. Maar dat is een illusie. We kunnen niet overal even goed in zijn. Niet iedereen vindt ons o zo aardig en enorm je best doen leidt niet altijd tot de beste resultaten. Waarom is het dan toch zo moeilijk om acceptatie te vinden? Het is nooit goed genoeg en er kan altijd geperfectioneerd worden, tot in het extreme. Een handige eigenschap zo op zijn tijd zou je denken, maar ook een soort van handicap. De enige die jou tegen houdt, ben jezelf. Auch!

Hoe kunnen we ons perfectionisme ombuigen naar een goede eigenschap, als we constant met onszelf worstelen op zoek naar een nog betere versie van onszelf? Afvinken gaat niet werken, want op die manier steunen we ons streven naar de perfecte ik. ‘Yes, ik heb nog iets af kunnen vinken!’ denk je dan, terwijl je al weer bezig bent met het volgende doel op je lijstje. Loslaten is de oplossing. Probeer niet altijd de beste te zijn, gun iemand anders de kans om te bewijzen dat hij/zij iets ook prima kan en vertrouw op een ander dat die evengoed zijn beste beentje voorzet. Neem genoegen met minder, je kunt niet altijd een 10 scoren, een 6 is ook prima. En nog belangrijker, ga niet altijd op zoek naar imperfecties aan jezelf, maar neem jezelf zoals je bent. Dan pas ben je perfect 😉

Geef een reactie

